“Het kan iedereen overkomen. Je staat niet alleen”
Als de zwerfkattenopvang van Désiree uit de hand loopt en ze ook nog ziek wordt, stapelen de problemen zich op. Tot ze via vroegsignalering* in beeld komt bij de schuldhulpverlening.
“Ik startte ooit met de opvang van zwerfkatten. Dat werd op een gegeven moment teveel. Daarnaast werd ik ziek en kwam ik in de ziektewet. Ik kon niet meer fulltime werken. De financiële problemen stapelden zich op. Zeker als alleenstaande moeder. Dat ging jaren zo door. Op een gegeven moment kon ik de huur niet meer betalen. En zo kwam ik in beeld.”
“Eerst kreeg ik een bericht op mijn telefoon. Daarna stond er iemand van de gemeente aan de deur. Nee, ik vond dat niet leuk. Ik dacht: ‘Hoe weten ze van mijn situatie?’ Ik vond dat best moeilijk. Ik ben iemand die het liefst alles zelf wil oplossen. Niemand gaat mij vertellen hoe ik het moet doen. Zo voelt dat nog steeds want ik ben eigenwijs... Maar toch ben ik eigenlijk wel blij dat ik in beeld ben gekomen.”
“Ik heb intussen wel ervaren dat je in een situatie met geldproblemen gewoon met de gemeente moet bellen. De drempel is heel laag en je staat echt niet meteen geregistreerd. Ik was daar altijd bang voor. Maar dat is dus niet zo. Je krijgt heus niet direct een stempel als wanbetaler. De mensen daar willen en kunnen je echt helpen. Je kunt sommige problemen nu eenmaal niet alleen aanpakken. En niet altijd is alleen geld de oplossing. Advies, steun en een luisterend oor helpen ook al. Maar je moet wel echt zélf de eerste stap zetten. Je hebt het zelf in de hand. Anders kom je steeds verder in de problemen...”
“Het kan iedereen overkomen. Echt. Dat weten de mensen bij de gemeente ook. Toch voel je je bij geldzorgen al snel minderwaardig. Dat hoeft niet. Pak de telefoon en bel. Als je het niet doet, heb je enkel stress voor niks en kom je steeds dieper in de problemen. Dat hoeft dus niet, want je staat niet alleen.”
* Door vroegsignalering willen we op tijd met inwoners in gesprek gaan om grotere problemen te voorkomen. Zodat betalingsachterstanden niet uitgroeien tot problematische schulden
Contact met de gemeente
Persoonlijk contact
Wil je graag iemand persoonlijk spreken? Bel ons op 040 208 35 31. We zijn bereikbaar op:
- Maandag tot en met donderdag van 8.30 tot 17.00 uur.
- Vrijdag 8.30 tot 12.30 uur.
Online contact
Liever online contact? Stuur ons een e-mail via werkeninkomen@a2samenwerking.nl of gebruik het algemene contactformulier van de gemeente. We reageren zo snel mogelijk.
