Hoe werken doseerlichten in Heeze-Leende?

Er zijn inwoners van Leende die vragen hebben over de doseerlichten bij Zevenhuizen. We leggen graag uit hoe ze precies werken.

Doseerlichten zijn speciale verkeerslichten die de doorstroming van verkeer reguleren. Ze worden ingezet om te voorkomen dat er te veel auto's tegelijk een druk kruispunt of een woonkern binnenrijden. In Leende helpen deze doseerlichten om het verkeer in de dorpskernen te beperken.

Wanneer gaan de doseerlichten aan?

De werking van de doseerlichten wordt automatisch geregeld via een software. Deze software bepaalt wanneer de lichten in werking treden, hoelang ze actief blijven en wanneer ze weer uitgaan.

De doseerlichten gaan alleen aan als aan twee voorwaarden wordt voldaan:

  1. Er is file op de A2: de software ontvangt data van Rijkswaterstaat. Zodra de gemiddelde snelheid op meerdere meetpunten op de A2 onder de 50 km/u zakt, wordt dit gezien als een file.
  2. Het is drukker dan normaal op de omliggende wegen: op basis van verkeersmetingen wordt gekeken of er sprake is van meer verkeer dan gemiddeld. Als dat zo is, duidt dit op mogelijk sluipverkeer.

Pas wanneer beide voorwaarden tegelijk gelden, treden de doseerlichten in werking. Het kan dus voorkomen dat er wel file is op de A2, maar dat de lichten toch uit blijven. Bijvoorbeeld omdat het lokaal niet drukker is dan normaal. Op die manier willen we voorkomen dat omwonenden onnodig vertraging oplopen.

Hoe werken de lichten in de praktijk?

Als de doseerlichten aangaan, geven ze een roodtijd van 80 seconden. Tijdens het groene licht kunnen steeds een beperkt aantal auto's doorrijden.

Voor lijnbussen is er een slimme oplossing: zij zijn uitgerust met een systeem dat communiceert met het doseerlicht. Als er een bus aankomt, krijgt het licht automatisch langer groen, zodat de bus weinig tot geen vertraging oploopt.

Vragen?

Heb je nog vragen over de doseerlichten of andere verkeersmaatregelen in Heeze-Leende? Neem dan gerust contact met ons op!