Wat is het?

Het is belangrijk dat een kindercentrum, gastouderlocatie of peuterspeelzaal van goede kwaliteit is. Als u een organisatie in de kinderopvang hebt, wordt uw locatie daarom ieder jaar gecontroleerd door een inspecteur van de Gemeentelijke Gezondheidsdienst (GGD).

De gemeente is verantwoordelijk voor toezicht op de kwaliteit van de kinderopvang. De GGD voert in opdracht van de gemeente regelmatig bij alle vormen van kinderopvang inspecties uit. De rijksoverheid is verantwoordelijk voor het landelijke toezicht.

Volgens de Wet kinderopvang moet elke formele kinderopvang zich bij de gemeente melden. De GGD controleert voor gemeenten de opvang. Daarmee bestrijden gemeenten illegale opvang en pakken zij kindercentra, gastouderbureaus en gastouders die tekort schieten aan.

Bij kindercentra, gastouderbureaus en gastouders waar de kwaliteit onvoldoende is, kan de gemeente eisen dat er direct maatregelen worden genomen. Als hier niet aan wordt voldaan, dan kan de gemeente bestuursdwang toepassen en zelfs verbieden dat de organisatie doorgaat met de kinderopvang.

Hoe werkt het?

De GGD-inspecteur komt onaangekondigd langs en controleert of:

  • uw pedagogische beleidsplan in de praktijk wordt nageleefd
  • er genoeg medewerkers aanwezig voor het aantal kinderen in de opvang
  • de groepen niet te groot zijn
  • elke medewerker een verklaring omtrent gedrag (VOG) heeft
  • elke medewerker de juiste diploma's heeft
  • er sprake is van een veilige en gezonde opvanglocatie

De inspecteur stelt ook vragen aan de oudercommissie. De GGD maakt van de inspectie een rapport op.

Voor ouders

In het Landelijk Register Kinderopvang (LRK) vindt u gegevens van alle organisaties in de kinderopvang die bij start aan de wettelijke eisen voldoen. Hier vindt u ook het registratienummer van elke organisatie. Dit nummer kunt u nodig hebben als u kinderopvangtoeslag aanvraagt. Op de website van het LRK kunt u ook de GGD-rapporten downloaden.

Waar kunnen ouders met klachten over kinderopvang terecht?

Ouders kunnen met klachten over de kinderopvangorganisatie terecht bij de Geschillencommissie Kinderopvang. Op de website van de Geschillencommissie vindt u meer informatie.

Wat is een Klachtenloket voor oudercommissies?

Een landelijke klachtenkamer bemiddelt bij conflicten tussen een oudercommissie en het bestuur van een kinderopvangorganisatie.Ouders kunnen via een oudercommissie invloed uitoefenen op de kwaliteit en de organisatie van de kinderopvang. De belangen van ouders en die van de leiding van de kinderopvang kunnen hierbij botsen. Voor meer informatie kunt u terecht op de website van het Klachtenloket

Wat moet ik doen?

U moet het inspectierapport van de toezichthouder kinderopvang op uw website plaatsen. Als u geen website hebt, moet u het rapport ter inzage leggen op een voor ouders en personeel toegankelijke plek.

Aanvullende informatie

Als u als ouder een klacht hebt over een organisatie in de kinderopvang, gaat u eerst met uw klacht naar de organisatie zelf. Als u geen reactie krijgt of uw klacht wordt niet serieus genomen, dan kunt u binnen 3 maanden uw klacht indienen bij de Geschillencommissie Kinderopvang

Hebt u als ouder een conflict met een organisatie in de kinderopvang? Dan kunt u uw klacht melden bij de Stichting Klachtencommissie Kinderopvang.

Inspectierapport GGD

Wilt u meer informatie over een specifiek kinderopvangcentrum of gastouderbureau? Vraag dan de openbare inspectierapporten van de GGD op. U kunt het rapport opvragen bij het kinderdagverblijf, de buitenschoolse opvang, de voorziening voor gastouderopvang, het gastouderbureau en bij de gemeente.

Informatie via Geschillencommissie

Bij de Geschillencommissie Kinderopvang kunt u de volgende informatie krijgen:

  • Is een organisatie geregistreerd bij de Geschillencommissie Kinderopvang?
  • Zijn er al eerder uitspraken gedaan in soortgelijke zaken?
  • De procedure voor het indienen van een klacht.